Tesla afslutter sit nuværende henvisningsprogram; ny version vil ankomme om "nogle måneder"
Tesla meddelte på X, at de afslutter deres nuværende globale henvisningsprogram ved udgangen af april. Det vil blive erstattet af et nyt, men det er stadig "nogle måneder væk", ifølge CEO Elon Musk.
Da Musk blev spurgt, om de nuværende point ville gå tabt, svarede han, at "Nej, bare at nye point ikke ville blive tjent, indtil vi lancerer et fremtidigt henvisningsprogram." Det betyder, at der vil være et hul på et par måneder, hvor ejere ikke vil kunne tjene henvisningspoint.
Tesla har altid været berømt for at stole på sit fællesskab til at fremme deres køretøjer i stedet for at bruge millioner (eller endda milliarder) på reklamekampagner.
Historien om henvisningsprogrammet
Gennem Teslas henvisningsprogram – som startede tilbage i 2015 – har kunderne kunnet tjene henvisningspoint ved at have venner bruge deres henvisningslink, når de bestilte et Tesla-produkt eller tog deres første prøvekørsel. I begyndelsen startede det med en direkte præmie på 1.000 dollars til den, der henviste, men udviklede sig senere til et mere komplekst system med forskellige niveauer og point.
Præmierne er ændret meget gennem årene
I den seneste version, der er planlagt til at slutte ved udgangen af måneden, er Tesla-modeller (S, X og Y) sammen med Powerwall, solpaneler og soltage tilgængelige til køb ved brug af et henvisningslink. I denne version kan ejere indløse point fra merchandise til softwareopgraderinger til deres køretøjer. De kan endda indløse point til flere måneders gratis premium-forbindelse eller FSD.
I Danmark er det dog kun gratis opladninger, opgraderingerne til bilen, samt merchandise der har været tilgængelig.
Udviklingen af henvisningsprogrammet
Teslas første henvisningsprogram blev lanceret i juli 2015, hvor kunder, der henviste nye købere, ville modtage 1.000 dollars for hver ny leveret Tesla Model S. For dem, der formåede at akkumulere 5 eller 10 henvisninger for den amerikanske bilproducent, hævede Tesla overliggeren og tilbød invitationer til åbningen af deres Giga-fabrikker eller endda en fuldt lastet Model X.
I løbet af de første 2 år øgede Tesla betydeligt værdien af præmierne og tilbød endda gratis eller rabatterede Roadsters med nok henvisninger. Imidlertid besluttede Elon Musk at stoppe i 2019 på grund af omkostningsbekymringer.
Henvisningsprogrammet blev genlanceret i slutningen af 2019 og tilbød nye købere gratis superopladning i en periode, adgang til FSD, premium-forbindelse eller 500 dollars rabat på et nyt køretøj.
Hvad sker der så nu?
Givet det betydelige hul på "nogle måneder" mellem det nuværende program og det næste, forventes det, at Tesla vil bringe en ny struktur med opdaterede præmier fokuseret på at minimere Teslas omkostninger samtidig med at øge mærkets opmærksomhed.